1) Jakým způsobem ovlivnila aktuální situace marketing a reklamu?
Nedávno jsem někde viděl zmínku o částce, která se globálně “vypařila” z již plánovaných a alokovaných marketingových iniciativ. Přesahovala 600 miliard dolarů. To už je hodně peněz. Pro srovnání: hrubý domácí produkt Švýcarska leží někde kolem 700 miliard. Dopady budou drastické. Stačí se podívat na vývoj cen akcií velkých komunikačních holdingů. Od počátku krize spadly o 35-40 %.
2) Ovlivňují uvedené změny nějakým způsobem váš přístup k marketingovým strategiím na nejbližší období?
Zde je dobré si připomenout Clausewitze a jeho citát o strategii, která je dobrá, než padne první výstřel. Jsem přesvědčený, že valná většina byznysů se pokouší právě nyní rozluštit, jak se budou věci vyvíjet dále a co vlastně je nyní na pořadu dne. Tipnul bych si, že většina z nich jedná nyní spíše pod taktickým, tedy značně krátkodobým úhlem pohledu. Rozlousknout, co bude s mým byznysem dít ve středním či dlouhodobém časovém horizontu, je totiž v současné chvíli skoro nemožné.
3) Jakým způsobem jste musel vy osobně změnit způsob komunikace a fungování ve vztahu k vašim kolegům a obchodním partnerům?
Low touch economy padla na nás stejně jako na všechny: home office, zrušené meetingy, offsity, workshopy překlopené do Zoomu, takové to normální běsnění. Celá řada kolegů si pochvaluje, jak skvěle dokáží využít home office. Mám za to, že je třeba to vidět poněkud více diferencovaně. Existují zajisté aktivity a činnosti, které mohu stejně dobře dělat jak z domova tak z officu. Nicméně existuje celá řada činností, kterým žádná Zoom nebo Meetroom konference nepomůže, ať už se jedná o prezentaci nové strategie Brandu, či workshop s Boardem ohledně byznysové strategie. Zde je najednou zřejmé, jak moc nám schází fyzická přítomnost.
4) Jak by měly nyní značky komunikovat?
Ideální by bylo zachovat kontinuitu ve smyslu viditelnosti, či chcete-li saliency. Dlouhá odmlčení přinášejí vždy pokles důležitých ukazatelů. Out of sight, out of mind. Takhle jednoduché to bývá. A opatrně s “povzbuzováním”. Ne vždy se totiž podaří trefit ten správný tón a řada těch “společně to zvládneme” oznámení zní, alespoň pro mne osobně, už tak trochu jako výhružka.
5) Hodně se mluví o Vaší prezentaci Krizový tahák, kterou jste nabídli zdarma odborné veřejnosti. Prozradíte nám okolnosti jejího vzniku a jak velký zájem o ní byl?
Náš “Tahák” jsme nabídli jako Contagious, jelikož to cítíme jako naši povinnost vůči trhu, na kterém působíme. Mimo tento tahák nabízíme i zdarma přístup do naší I/O databáze případových studií (na 24 kumulovaných hodin), a kdo má chuť či potřebu, může si objednat i hodinovou Zoom konzultaci, samozřejmě také zdarma. Reakce na náš White paper byly vstřícné a mohu říci, že velký zájem kupodivu stále ještě trvá. A samozřejmě již připravujeme další podporu, při které se hodláme zaměřit na specifické obzvlášť zasáhnuté segmenty. Víc ale zatím nemohu prozradit :-).