Blog

Jana Jáčová a účetnictví v dobách koronaviru

23. 4. 2020, 9:00

Požádal jsem přední odborníky z jednotlivých oblastí  byznysu a marketingových komunikací, aby se s námi podělili o své názory na současnou turbulentní situaci.
V sedmnáctém pokračování odpovídá Jana Jáčová, majitelka UOL Účetnictví.

1) Jakým způsobem postihla aktuální situace účetní firmy?

Účetní firmy tato situace zastihla v době závěrek, takže předpokládáme, že všechny musely fungovat na 100 %. Problematické asi bylo ošetřovné z důvodu uzavřených škol. Je to především profese obsazovaná ženami, takže účetní firmy patrně jako jedny z prvních pocítily výpadek personálu.

 

2) A jak jste na danou situaci zareagovali?

My jsme fungovali stejně, jen s tím omezením, že většina lidí fungovala v režimu home office. Do kanceláře se chodilo jen dobrovolně.

V tomto týdnu už home office rušíme a počítáme se všemi v kancelářích, tedy vyjma matek či otců na ošetřovném. Důvodem pro ukončení home office je to, že se většina lidí stejně pohybuje venku, či v obchodech, a našim klientům chyběl telefonický či osobní kontakt se svojí účetní.

Závěrky nás zaměstnaly na 150%, a tak nám nakonec velmi pomohl ten tolerovaný termín pozdního podání daňových přiznání.

Já jsem nasměrovala síly na obchod. Samozřejmě, že vím, že dopady koronavirové krize teprve přijdou za cca 2-3 měsíce. Takže se snažím hledat maximum klientů, abych vyvážila propad. Nemyslím přímo, že firmy budou ve velkém krachovat, ale asi dojde k poklesu činnosti a tím i množství dokladů a ceny. Už teď u řady klientů, se kterými jsme v denním kontaktu vidím, že teď fungují, ale nemají uzavřené zakázky na další období. Takže určitě přijde i vlna propouštění.

 

 

3) Jaké příležitosti se podle vašeho názoru objeví po skončení mimořádných opatření ve Vašem segmentu?

Tak už teď se objevila příležitost pro nás. Přesunuli jsme naší komunikaci od onlinu, rozjeli na FB poradnu k aktuální situaci, a během měsíce nabrali skoro 5 tisíc nových fanoušků. Zároveň jsme spustili bezplatnou daňovou účetní poradnu na poradna.uol.cz a překvapilo mně, kolik dotazů dostáváme.

Až ta opatřeni skončí a vše se vrátí k normálu, mají účetní firmy velkou příležitost pro nabíraní nových klientů. Firmy budou šetřit a kvůli poklesu obchodu bude pro některé z nich externí účetnictví levnější forma.

My jsme v roce 2008 a 2009 narostli nejvíce v historii. Tak se teď už opět připravujeme na nárůst kientely.

 

4) Jakým způsobem jste musela vy osobně změnit způsob komunikace a fungování ve vztahu k vašim obchodním partnerům?

Vůči klientům byla změna, že se méně telefonovalo, z těch homme office to moc nejde.

Jinak za nás se toho zatím moc nezměnilo. Myslím, že ty zásadní změny teprve přijdou.

 

5) Jak se díváte na vládní opatření pro podnikatele?

Určitě je nějaká pomoc nutná. Komunikujeme aktulání informace na FB ci LinkedIn. Nelíbí se mi, že je hodně neadresná. Např. 25 tisíc Kč pro OSVČ, která podniká dva měsíce a nic nevydělala.

Řešíme denně desítky dotazů, kde se podnikatelé ptají, na co všechno mají nárok. Z médii mají pocit, ze jim stát vše kompenzuje.

Já pořád biju na poplach, nespoléhejte se na stát, je to jen částečná kompenzace, snižujte stavy lidí, zaměřte se na obchody pro další období, na rozvoj firmy.

Mám pocit, že mně nikdo neposlouchá... Proto si za sebe myslím, že ty velké dopady do podnikání teprve přijdou.

PETR MAJERIK
media coach