Chováte se o víkendu jinak než během pracovních dnů? Přispíte si třeba o něco déle? Má to tak většina z nás.
A proto je dobré si tuto skutečnost uvědomit i při plánování kampaní v médiích.
Tak třeba rádio často posloucháme během všedních dní cestou autem do práce a z práce a někteří i na pracovišti. Poslechovost rádií je tak obvykle během pracovní části týdne vyšší než o víkendu. Protože se ale ceny za rádiovou reklamu mezi všedními dny a víkendem většinou neliší, dává u některých kampaní smysl umístit více spotů do pondělí až pátku.
Není to ale dogma. Jsou samozřejmě i opačné případy, kdy je pro nás reklama v rádiu v sobotu a neděli naopak více efektivní. Třeba když je navázána na nějakou víkendovou nebo pondělní událost nebo na končící slevovou akci.
Modelový příklad:
Pokud přesuneme spoty z naší kampaně jen do všedních dní a měli jsme původně frekvenci pěti spotů denně od pondělí do neděle (35 odvysílání týdně), je-li konzumace rádia o víkendu o dvacet procent nižší, dosáhneme jen tímto přesunem o přibližně pět procent vyšší poslechovosti (počtu GRP´s)!
V praxi pochopitelně ještě komplexně posuzujeme další faktory, jako je zejména optimální zásah a frekvence, afinita, CPT, délka reklamních bloků, případně i „inkrementální reach“ víkendových posluchačů. Někteří z nich totiž mohou poslouchat rádio třeba jen o víkendu. Zcela specifickou otázkou také zůstává případná větší míra zaujetí víkendového poslechu rádií u části cílové skupiny, ale to už standardní výzkumy poslechovosti samozřejmě nepostihují.
Zkrátka vždycky se vyplatí zamyslet se nad typem naší kampaně a co jí nejvíc prospěje.
POKUD JSTE DOČETLI AŽ SEM A BAVÍ VÁS MÉ PŘÍSPĚVKY Z OBLASTI PLÁNOVÁNÍ MÉDIÍ, MŮŽETE MĚ POZVAT NA KÁVU☕, ABYCH PŘI JEJICH VYMÝŠLENÍ A PSANÍ NEUSNUL😊:
Petr Majerik is Blog o PLÁNOVÁNÍ MÉDIÍ (buymeacoffee.com)
Foto: Petr Majerik