Blog

Jak efektivně na mediální kampaň? Tip č. 47: Konečně pondělí!

25. 3. 2024, 6:00

Na nákup médií obvykle směřuje největší část marketingových rozpočtů reklamních zadavatelů. Kromě optimalizace zásahu a frekvence u naší cílové skupiny nám jde i o dosažení co nejlepšího poměru ceny a výkonu. K tomu nám kromě precizní strategie mohou pomoci i chytré nápady. Někdy i drobnost dokáže přinést přidanou hodnotu navíc v řádu mnoha procent.

Chováte se o víkendu jinak než během pracovních dnů? Přispíte si třeba o něco déle? Má to tak většina z nás.

A proto je dobré si tuto skutečnost uvědomit i při plánování kampaní v médiích. 

Tak třeba rádio často posloucháme během všedních dní cestou autem do práce a z práce a někteří i na pracovišti. Poslechovost rádií je tak obvykle během pracovní části týdne vyšší než o víkendu. Protože se ale ceny za rádiovou reklamu mezi všedními dny a víkendem většinou neliší, dává u některých kampaní smysl umístit více spotů do pondělí až pátku. 

Není to ale dogma. Jsou samozřejmě i opačné případy, kdy je pro nás reklama v rádiu v sobotu a neděli naopak více efektivní. Třeba když je navázána na nějakou víkendovou nebo pondělní událost nebo na končící slevovou akci.

Modelový příklad:

Pokud přesuneme spoty z naší kampaně jen do všedních dní a měli jsme původně frekvenci pěti spotů denně od pondělí do neděle (35 odvysílání týdně), je-li konzumace rádia o víkendu o dvacet procent nižší, dosáhneme jen tímto přesunem o přibližně pět procent vyšší poslechovosti (počtu GRP´s)!

V praxi pochopitelně ještě komplexně posuzujeme další faktory, jako je zejména optimální zásah a frekvence, afinita, CPT, délka reklamních bloků, případně i „inkrementální reach“ víkendových posluchačů. Někteří z nich totiž mohou poslouchat rádio třeba jen o víkendu. Zcela specifickou otázkou také zůstává případná větší míra zaujetí víkendového poslechu rádií u části cílové skupiny, ale to už standardní výzkumy poslechovosti samozřejmě nepostihují.

Zkrátka vždycky se vyplatí zamyslet se nad typem naší kampaně a co jí nejvíc prospěje.

POKUD JSTE DOČETLI AŽ SEM A BAVÍ VÁS MÉ PŘÍSPĚVKY Z OBLASTI PLÁNOVÁNÍ MÉDIÍ, MŮŽETE MĚ POZVAT NA KÁVU, ABYCH PŘI JEJICH VYMÝŠLENÍ A PSANÍ NEUSNUL😊:

Petr Majerik is Blog o PLÁNOVÁNÍ MÉDIÍ (buymeacoffee.com)

Foto: Petr Majerik

PETR MAJERIK
media coach