Blog

Jak efektivně na mediální kampaň? Tip č. 27: PRINCIP RECIPROCITY je tu pro vás

11. 4. 2023, 14:04

Na nákup médií obvykle směřuje největší část marketingových rozpočtů reklamních zadavatelů. Kromě optimalizace zásahu a frekvence u naší cílové skupiny nám jde i o dosažení co nejlepšího poměru ceny a výkonu. K tomu nám kromě precizní strategie mohou pomoci i chytré nápady. Někdy i drobnost dokáže přinést přidanou hodnotu navíc v řádu mnoha procent.

Zkusili jste někdy "PRACOVAT ZADARMO"?

Zní to jako nesmysl, protože by to brzy vedlo ke krachu, ale pokud je to vědomé rozhodnutí, které není pravidlem, může ve výjimečných případech nastartovat třeba i novou spolupráci. Princip reciprocity zkrátka občas funguje. A i práce „ZADARMO“ se pak může ukázat jako dobrá investice, protože obdarovaný se nám možná bude chtít odvděčit.

A skvělé je, že principu reciprocity můžeme využít i v oblasti plánování médií. Může se jednat třeba o investici do mediální analýzy. 

 

Příklad z praxe:

Na přelomu milénia nás oslovili marketéři pivovaru s žádostí o přípravu analýzy aktivit konkurence v kategorii výrobců piva za několik posledních let.

Neměli v té době krátce po převzetí firmy zahraničním subjektem ještě žádný marketingový rozpočet.

Po krátké úvaze jsme se rozhodli výstupy zpracovat a tím mohlo vše skončit. Jaké bylo ale naše překvapení zhruba o rok později, když nás pivovar znovu oslovil. To už měli na tehdejší poměry velmi zajímavý televizní rozpočet. A protože si pamatovali náš vstřícný krok, realizaci bez zaváhání zadali právě nám.

Investice v řádu několika tisíců korun nám tak nečekaně přinesla na mnoho let příjemnou a profesionální spolupráci při plánování a nákupu TV reklamy s obraty v desítkách milionů korun.

Zkusili jste někdy "PRACOVAT ZADARMO"?

 

Foto: Petr Majerik

PETR MAJERIK
media coach