Blog

10 odborníků nám prozradilo, co nás po karanténě velmi pravděpodobně čeká v byznyse a marketingu - část I

6. 4. 2020, 7:00

V uplynulých dvou týdnech jsem požádal přední odborníky z různých oblastí  byznysu a marketingových komunikací, aby se s námi podělili o své názory na současnou turbulentní situaci.
Pojďme si shrnout jejich hlavní myšlenky a odhady vývoje do budoucna.
Na základě pozitivní čtenářské odezvy budu v rozhovorech s dalšími odborníky nejen na marketing i nadále pokračovat.

1) Startupy pohledem Vítka Šuberta, spoluzakladatele Unicorn Attacks, lektora na VŠKK:

"Nicméně mohou být startupy, které tato situace samozřejmě zásadně zrychlí a pomůže jim k raketovému růstu, pokud mají produkt, který adresuje současné změněné potřeby zákazníků na trhu."

"Zřejmě uvidíme růst zájmu o startupu v oblastech jako je distance learning, home working products, telemedicína, atd."

"...dobré startupy mohou mít v příštích 12 -18 měsících velmi dobrou šanci na rychlý růst. Ale i tak je to vždy kombinace dobrého produktu, kvalitních zakladatelů startupu a trochu toho štěstí."

2) Marketingové výzkumy očima Petry Průšové, CEO pro CEE - Kantar Insight, lektorky na VŠKK:

"Ke klientům je třeba se chovat proaktivně a zároveň chápat jejich situaci a být jim partnerem, nabízet řešení."

"Dobrá zpráva pro marketéry je, že respondenti na online reagují nezvykle dobře, zlepšila se jejich odezva a ochota odpovídat."

"Myslím, že některé trendy, které jsme pozorovali již "v době před", se nyní ukazují jako velmi relevantní - analýza a zahrnutí i dalších nevýzkumných zdrojů dat, rychlost v doručení poznatků, být blízko zákazníkům a chápat, co je pro klienty tady a teď důležité."

3) Mediální výzkumy podle Jiřího Vítka, CEO v RVT Integral:

"Díky očekávánému propadu ekonomiky se ovšem na některé mediální výzkumy budou hůře z trhu skládat peníze."

"Ti marketéři, kteří zažili recesi v roce 2009 vědí, že musí být připraveni hájit smysluplnost svých marketingových rozpočtů."

"V kurzu proto bude holistické propojení ekonometrie a digitální analytiky."

4) Místo prodeje z pohledu Jiřího Berana, vedoucího konzultant a jednatele portálu www.mistoprodeje.cz:

"Extrémní pokles tržeb proti loňskému roku zaznamenají velikonoce, které jsou tradičním píkem jarní POP reklamní sezóny."

"Kdo bude připraven v okamžiku uvolnění restrikcí strhnout na své zboží pozornost nakupujících, má šanci na mimořádné tržby."

"...musíme počítat s poklesem incoming turistiky, což bude mít neblahé důsledky zejména pro tzv. segment „HOREKA“ (hotely, restaurace, kavárny) v Praze, který by měl hledat nové formy marketingu a možná i produkty/služby, jako je zážitková gastronomie, kurzy vaření a další teambuildingové akce...".

5) Reklamní právo a Jozef Haládik, podnikatel a advokát, lektor na VŠKK:

"Na straně zadavatelů je tlak přerušit, či ukončit kampaně ideálně s odkazem na mimořádnost situace bez jakéhokoliv "storno poplatku", na straně médií je tlak přesunout "kredit" do budoucna a případně dostat část storno poplatku od zadavatelů."

"...nastupuje umění se domluvit a najít rozumný kompromis."

"Věřím, že v krátké době vznikne, pokud již nevznikla, tradiční burza měřeného mediálního prostoru s GRP nebo i bez nich...".

6) Rádiová reklama pohledem Karla Frimla, ředitele divize národního obchodu, RADIOHOUSE:

"Zadavatelé, kteří mají otevřené fyzicky obchody komunikují stále intenzivně, byť z týdne na týden. Zadavatelé, kteří mohou svůj business realizovat přes e-shop, začali taktéž komunikovat. A řada dalších zadavatelů zatím komunikaci naopak zcela zastavila."

"...lze očekávat, že se bude měnit povaha reklamních sdělení (a to nejen spotů, ale větší zapojení netradičních forem komunikace v daném mediatypu), proces plánování a slevotvorby obchodu médií, ale i změna typických sektorů zadavatelů."

"...ten kdo nekomunikuje v krizi, špatně dosahuje svých pozic po normalizaci situace."

7) E-commerce očima Pavla Vopařila, CEO Bonami a Venture Partnera v MITON:

 "Dle mého názoru bude pokračovat přesun off-line peněz do on-line, ale vítězný model bude kombinace obojího."

"Více zákazníků je současnou situací donuceno vyzkoušet si online nákupy i v segmentech, kde je to dříve nenapadlo."

"E-commerce firmy na druhou stranu využijí tuto situaci ke spuštění nových služeb, které dříve odkládaly."

8) CSR podle Milana Medka, CSR manažera pojišťovny KOOPERATIVA:

"Doslova přes noc jsme museli odsunout stranou velkou část běžících aktivit a přípravu nové CSR strategie a přemýšlet, jak nejlépe pomoci v nastalé situaci našim stakeholderům."

"Hledáme s kolegy produktové inovace a procesy, které pomohou klientům v tíživé ekonomické situace a taky s nastartováním české ekonomiky."

"To, co bychom museli prošlapávat ve firemních procesech měsíce nebo roky, šlo nyní uskutečnit v řádu dní, či týdnů."

9) Marketingové strategie z pohledu Zdeňka Haška, marketingového konzultanta a školitele, lektora na VŠKK a UNYP:

"...i koronavirus nastartuje nebo urychlí něco pozitivního. Obecně přechod k digitalizaci, ať už v oblasti komunikace, tak i prodeje. Kdo dosud neměl eshop, tak ho brzy bude mít. Změní se i pohled na práci z domova a komunikaci s dodavateli, častěji budeme sahat po nástrojích jako je Zoom, Skype, MS Teams nebo Whereby."

"Dále zažijeme větší příklon k českým značkám, částečně ze sentimentu a potřeby podpory českého byznysu. I na dovolenou budeme jezdit více po Česku."

"V marketingu očekávám větší opatrnost, a ještě větší důraz na měření jeho efektivity. Dokud se neobnoví důvěra v budoucí růst, tak budou investice nižší a směřované více do taktiky a výkonnostního marketingu."

10) Leoš Kyša, alias František Kotleta, spisovatel, scénárista, dokumentarista a lektor na VŠKK a na SU, a nakladatelský byznys a literatura: 

"...v literatuře nás čeká spíš jisté zakonzervování. Nakladatelé už teď sčítají obrovské ztráty a v úvahách jaký titul vydat se budou spoléhat na jistotu - zahraniční bestsellery a u domácích autorů budou stavět na osvědčených tvářích, které mají širokou základnu čtenářů."

"Skvěle zafungovaly i některé distribuce jako Alza, či Knihy Dobrovský, kde jsem viděl, že měli maximální snahu knihy ke čtenářům dostat přes své e-shopy. Stejně tak můj nakladatel Epocha všechno vrhl do rozesílání."

"Kampaně v metru, to si budou moci dovolit jen nejsilnější. Zůstane jenom lidský důvtip, práce se sociálními sítěmi a komunikace samotného autora se čtenáři."

 

Pokud jste některý z kompletních rozhovorů zmeškali, a zajímají vás jeho veškeré podrobnosti, najdete jej na tomto blogu.

 

Otázky kladl a foto pořídil: Petr Majerik

 

 

PETR MAJERIK
media coach