1) Jakým způsobem postihla aktuální situace oblast startupů?
Samozřejmě postihla. Venture fondy jsou opatrnější, řeší samozřejmě cash-flow, a ovlivňuje je i situace jejich tzv. LPs, tedy jejich investorů do fondu. Nejistota je na startupovém trhu stejně jako na tom klasickém. Nicméně mohou být startupy, které tato situace samozřejmě zásadně zrychlí a pomůže jim k raketovému růstu, pokud mají produkt, který adresuje současné změněné potřeby zákazníků na trhu. Myslím tím samozřejmě především technologicky orientované startupy s produkty z oblasti práce z domova, virtuálního co-workingu pracovních týmů, efektivity atd.
2) Jaké příležitosti se podle vašeho názoru objeví po skončení mimořádných opatření v oblasti startupů?
Zřejmě uvidíme růst zájmu o startupu v oblastech jako je distance learning, home working products, telemedicína, atd. Trh by tímto směrem šel pravděpodobně stejně, jen nastane pravděpodobně urychlení o cca 2-3 roky v jeho akceleraci díky poptávce po těchto produktech od velkých korporací. Takže dobré startupy mohou mít v příštích 12 -18 měsících velmi dobrou šanci na rychlý růst. Ale i tak je to vždy kombinace dobrého produktu, kvalitních zakladatelů startupu a trochu toho štěstí.
3) Jakým způsobem jste musel vy osobně změnit způsob komunikace a fungování ve vztahu k vašim obchodním partnerům?
Myslím, že stejně jako všichni. My jsme sice videokonferencing a různé aplikace na sdílení práce a projektů používali už dávno před touto situací, ale nyní se samozřejmě vše dostalo do jiné (extrémní) podoby. A žádný extrém není většinou ideální. I někteří naši doposud zarytí offline klienti jsou najednou téměř digitálními průkopníky, nebo se tak alespoň sami vidí:-) Já jsem zastáncem rovnováhy, takže mi prostě chybí vidět se s klientem, potřást si rukou a důležité věci probírat osobně. A to jsem myslím byl před touto situací oproti běžným uživatelům u nás na trhu v té více technologicky orientované skupině.
4) Jak vnímáte současnou situaci na firemním trhu?
Poslední týdny nejsou jen hrozbou a panikou, dávají nám i možnost redefinovat a vyzkoušet si nové způsoby uvažování nad byznysovými modely mnoha firem. Zároveň je to správný čas zvolit optimální (a často nové) distribuční kanály pro své produkty a zcela inovativní způsoby prodeje. To vše se možná za pár měsíců ukáže jako změna k lepšímu, ke které by ale mnohé firmy a jejich manažeři neměli za normální situace odvahu. Neberme tedy současný stav jako paniku, ale jako příležitost být opravdu inovativní a zároveň rychlí v rozhodování.